Polnische Wälder

Polen gehört in Bezug auf die Waldfläche zur europäischen Spitze. Diese nimmt mit 9,1 Mio. ha 29,2 % der Gesamtfläche ein. Die Mehrheit der Wälder sind Staatseigentum, das durch den Staatsforstbetrieb „Lasy Państwowe" („Staatsforste") (PGL LP) verwaltet wird.

In Polen gibt es immer mehr Wälder. Der Waldanteil ist von 21 % im Jahre 1945 auf 29,2 % heute gestiegen. Zwischen den Jahren 1995 und 2011 ist die Waldfläche um 388 Tausend Hektar gestiegen. Die Grundlage für die Aufforstung bildet das „Nationale Waldmehrungsprogramm", nach dem der Waldanteil im Jahre 2020 30% und im Jahre 2050 33% betragen soll. Die polnischen Wälder sind reich an Pflanzen, Tieren und Pilzen. Insgesamt leben 65% aller Tiere im Wald.

Die Wälder wachsen in unserem Land auf den schwächsten Böden, hauptsächlich im Zusammenhang mit der Entwicklung der Landwirtschaft in den vergangenen Jahrhunderten. Dies beeinflusst die Verteilung der Waldstandorte in Polen. Über 55% der Wälder sind Nadelwälder. Den Rest bilden Laubwälder, meistens Laubmischwälder. Einen kleinen Anteil der Laubwälder nehmen mit etwas mehr als 3% Erlenbruchwälder und Auwälder ein.

In den Jahren 1945-2011 hat sich der Flächenanteil der Laubwälder im Gebiet des PGL LP von 13 auf über 28,2% vergrößert.

In Flachland- und Hochlandgebieten überwiegt die Kiefer. Sie wächst auf 64,3% der Waldfläche vom PGL LP und auf 57,7% der privaten und kommunalen Wälder. Im Gebirge dominiert die Fichte (im Westen) bzw. die Fichte und die Buche (im Osten). Die Dominanz der Kiefer ergibt sich aus der Art der Forstwirtschaft in der Vergangenheit. Die einstigen Monokulturen hingen mit dem hohen industriellen Bedarf an Holz. Es hat sich jedoch herausgestellt, dass solche Wälder gegen klimatische Faktoren weniger resistent sind und auch von Schädlingen leichter angegriffen werden können.

Der Anteil anderer Baumarten, hauptsächlich der Laubbaumarten, in den polnischen Wäldern steigt kontinuierlich. Die Forstleute gehen weg von Monokulturen und passen den Baumbestand an die natürlichen Standortbedingungen an. Dank diesen Maßnahmen konnte der Flächenanteil der Laubwälder im Gebiet des PGL LP von 13 % auf über 28,2 % ansteigen. Immer häufiger gibt es Eichen, Eschen, Spitzahorne, Bergahorne, Ulmen sowie Birken, Buchen, Erlen, Pappeln, Hainbuchen, Espen, Linden und Weiden.

In unseren Wäldern kommen meistens Baumbestände in Altersklassen zwischen 40 und 80 Jahren. Das durchschnittliche Alter beträgt 60 Jahre. Es gibt immer mehr große Bäume, die über 80 Jahre alt sind. Seit dem Ende des 2. Weltkrieges ist der Flächenanteil solcher Altbäume von 0.9 Mio. ha auf fast 1,85 Mio. ha gestiegen.

Waldbericht Polen 2012


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

O co chodzi z tym Planem Urządzania Lasu dla Nadleśnictwa Brynek?

O co chodzi z tym Planem Urządzania Lasu dla Nadleśnictwa Brynek?

22%=22% tak pokrótce można streścić projektowany Plan Urządzenia Lasu na lata 2022-2031 w Nadleśnictwie Brynek w odniesieniu do PUL na lata 2012-2021. Pomimo medialnych doniesień o planowanym wzroście ilości procentowych pozyskiwanego drewna w nowym PUL, informacja ta jest niezgodna z zapisami zawartymi w projektowanym dokumencie którego konsultacje społeczne dobiegły końca.

Pozyskanie drewna w lasach jest zależne od jego zapasu, czyli prościej ujmując od ilości drewna w danym lesie. Zgodnie z obliczeniami taksatorów czyli pracowników zewnętrznej, niezależnej od Lasów Państwowych firmy, zasobność lasów Nadleśnictwa Brynek w poprzedniej dekadzie zwiększyła się o 21 proc. w stosunku do stanu wyjściowego w roku 2012, co za tym idzie zwiększyła się ilość drewna z której określana jest ilość drewna możliwa do pozyskania. Zatem ten sam procent z większej, określonej przez taksatorów, zasobności da większe pozyskanie w metrach sześciennych. W poprzednim dziesięcioleciu pozyskano 22 proc. z istniejącego zapasu, bardzo podobnie ma to wyglądać w nowym PUL – ponownie będzie pozyskane 22 proc. z istniejącego zapasu.

Co równie istotne Biuro Urządzania Lasu, przygotowując wskazówki gospodarcze zawsze bierze pod uwagę trzy główne funkcje lasów tj. społeczną, przyrodniczą i gospodarczą, a także tak projektuje wszystkie prace tak, by zachować trwałość lasów. Właśnie dzięki wskazówkom oraz późniejszym pracom leśników zasobność i piękno lasów Nadleśnictwa Brynek wciąż wzrasta. Dodać należy, że na lata 2022-2032 eksperci prognozują zwiększenie się ilości zasobów o ponad 13% prowadząc zrównoważoną gospodarkę leśną.

W ramach działań Lasów Państwowych mających realizować funkcję społeczną, nadleśnictwo prowadziło bieżące remonty i utrzymywało z własnych środków 2 ścieżki przyrodnicze, w tym 1 zbudowaną od podstaw, 28 miejsc postoju pojazdów oraz 2 wiaty przystankowe zlokalizowane przy ścieżkach przyrodniczych. Dbamy także o bezpieczeństwo przeciwpożarowe, sieć leśnych dróg służy przede wszystkim celom przeciwpożarowych, na naszym terenie zlokalizowane są 2 dostrzegalnie pozwalające zauważyć pożar we wczesnym stadium, natomiast by szybko i efektywnie gasić ogień na terenie nadleśnictwa zlokalizowane jest lądowisko skąd helikopter w każdej chwili, w okresie wiosenno-letnim, może zostać poderwany do gaszenia lasu, łąk czy wspomagania strażaków.

Wszystkie te działania realizowane są ze środków własnych Lasów Państwowych, dla zapewnienie pełnego bezpieczeństwa mieszkańców okolicznych terenów, korzystających z lasu. Dlatego też zależy nam na głosie społeczeństwa. Przypomnijmy, że do konsultacji oraz podsumowań poszczególnych prac urządzeniowych, zapraszani byli już od 2019 roku przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych oraz mieszkańcy poszczególnych dzielnic, którzy na różnych etapach wnosili swoje uwagi i propozycje. Wszystkie działania podejmowane przed ustawowym terminem pozwalały na zwiększenie udziału i zainteresowania tematem konsultacji społecznych projektowanego dokumentu. Zgodnie z przepisami terminy ustawowe realizacji konsultacji projektu PUL Nadleśnictwa Brynek zostały przeprowadzone na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Katowicach, czyli zlecającym, a Biurem Urządzania Lasu, czyli wykonawcą – które ostatecznie mają być zakończone 1 lutego. W terminie tym mają być do projektowanego dokumentu wprowadzone zmiany, które wynikać mogą także z wniosków składanych na ostatnim etapie -  konsultacji społecznych.