Polnische Wälder

Polen gehört in Bezug auf die Waldfläche zur europäischen Spitze. Diese nimmt mit 9,1 Mio. ha 29,2 % der Gesamtfläche ein. Die Mehrheit der Wälder sind Staatseigentum, das durch den Staatsforstbetrieb „Lasy Państwowe" („Staatsforste") (PGL LP) verwaltet wird.

In Polen gibt es immer mehr Wälder. Der Waldanteil ist von 21 % im Jahre 1945 auf 29,2 % heute gestiegen. Zwischen den Jahren 1995 und 2011 ist die Waldfläche um 388 Tausend Hektar gestiegen. Die Grundlage für die Aufforstung bildet das „Nationale Waldmehrungsprogramm", nach dem der Waldanteil im Jahre 2020 30% und im Jahre 2050 33% betragen soll. Die polnischen Wälder sind reich an Pflanzen, Tieren und Pilzen. Insgesamt leben 65% aller Tiere im Wald.

Die Wälder wachsen in unserem Land auf den schwächsten Böden, hauptsächlich im Zusammenhang mit der Entwicklung der Landwirtschaft in den vergangenen Jahrhunderten. Dies beeinflusst die Verteilung der Waldstandorte in Polen. Über 55% der Wälder sind Nadelwälder. Den Rest bilden Laubwälder, meistens Laubmischwälder. Einen kleinen Anteil der Laubwälder nehmen mit etwas mehr als 3% Erlenbruchwälder und Auwälder ein.

In den Jahren 1945-2011 hat sich der Flächenanteil der Laubwälder im Gebiet des PGL LP von 13 auf über 28,2% vergrößert.

In Flachland- und Hochlandgebieten überwiegt die Kiefer. Sie wächst auf 64,3% der Waldfläche vom PGL LP und auf 57,7% der privaten und kommunalen Wälder. Im Gebirge dominiert die Fichte (im Westen) bzw. die Fichte und die Buche (im Osten). Die Dominanz der Kiefer ergibt sich aus der Art der Forstwirtschaft in der Vergangenheit. Die einstigen Monokulturen hingen mit dem hohen industriellen Bedarf an Holz. Es hat sich jedoch herausgestellt, dass solche Wälder gegen klimatische Faktoren weniger resistent sind und auch von Schädlingen leichter angegriffen werden können.

Der Anteil anderer Baumarten, hauptsächlich der Laubbaumarten, in den polnischen Wäldern steigt kontinuierlich. Die Forstleute gehen weg von Monokulturen und passen den Baumbestand an die natürlichen Standortbedingungen an. Dank diesen Maßnahmen konnte der Flächenanteil der Laubwälder im Gebiet des PGL LP von 13 % auf über 28,2 % ansteigen. Immer häufiger gibt es Eichen, Eschen, Spitzahorne, Bergahorne, Ulmen sowie Birken, Buchen, Erlen, Pappeln, Hainbuchen, Espen, Linden und Weiden.

In unseren Wäldern kommen meistens Baumbestände in Altersklassen zwischen 40 und 80 Jahren. Das durchschnittliche Alter beträgt 60 Jahre. Es gibt immer mehr große Bäume, die über 80 Jahre alt sind. Seit dem Ende des 2. Weltkrieges ist der Flächenanteil solcher Altbäume von 0.9 Mio. ha auf fast 1,85 Mio. ha gestiegen.

Waldbericht Polen 2012


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

WYJAZD TERENOWY MŁODZIEŻY TL BRYNEK

W dniach 14 i 15 czerwca 2018 r. miały miejsce wyjazdowe zajęcia terenowe w ramach realizacji programu praktycznej nauki zawodu dla uczniów klas pierwszych Zespołu Szkół Leśnych i Ekologicznych im. Stanisława Morawskiego w Brynku.

 

Młodzieży zaprezentowano:

 

W dniu 14 czerwca 2018 r

- sukcesję ekologiczną oraz aktualny stan rekultywacji w kierunku leśnym na obszarze hałdy zlokalizowanej w Leśnictwie Górniki,

- przykłady antropopresji w jej różnorodnych przejawach oddziaływania na wielorakie elementy środowiska - ze szczególnym uwzględnieniem szkód górniczych oraz innych efektów działalności przemysłowej człowieka,

- przykłady architektonicznych zabytków techniki.

 

Gospodarz terenu leśnictwa Leśniczy Paweł Adamczyk omówił i zobrazował przykładami możliwości, metody oraz problemy w prowadzeniu rekultywacji terenów poprzemysłowych. Młodzież miała okazję poznać także aspekt przejawu działalności człowieka w postaci kultury techniki i architektury - był to obiekt nieczynnego zabytkowego szybu kopalni.

 

Przewodnik podkreślił, iż przejawy oddziaływania człowieka na środowisko nie muszą mieć wyłącznie negatywnego efektu – obrazując te słowa prezentacją terenów o charakterze rekreacyjnym, powstałych w nieckach zapadlisk utworzonych w efekcie użytkowania górniczego. Leśniczy Adamczyk zastosował podczas wykładu terenowego ciekawe, niekonwencjonalne i skuteczne narzędzia przekazywania wiedzy – opowiadając o mechanizmach sukcesji zaprezentował teren przeprowadzonej z sukcesem rekultywacji na obszarze hałdy… wykonując szkice bezpośrednio na podłożu z użyciem dostępnych na miejscu materiałów, wyłożył obrazowo uczniom tematykę z zakresu stadiów sukcesji.

 

Drastycznym obrazem, który przemówił do wyobraźni młodych ludzi - i zapewne pozostanie w ich pamięci i świadomości - był widok ton śmieci nielegalnie wywiezionych na stok rekultywowanej hałdy, widoczna eutrofizacja sąsiadującego z obiektem niewielkiego oczka wodnego była dla słuchaczy ewidentnym przykładem efektów presji człowieka na środowisko, przykładem zmian o charakterze negatywnym i wieloaspektowym. Kontrast z sąsiadującym, znajdującym się nieopodal skutecznie rekultywowanym terenem o charakterze leśnym był dla uczniów dowodem na to, jak bezmyślność i brak wiedzy oraz odpowiedzialności, niweczyć może czasochłonne i kosztowne wysiłki podejmowane w trosce o dobry stan środowiska naturalnego.

 

W dniu 15 czerwca 2018 r. Leśniczy Waldemar Kempny zaimponował słuchaczom wiedzą historyczną i geograficzną, a także wybitną znajomością botaniki. Na terenie Leśnictwa Stolarzowice młodzież odbyła spacer trasą wyznaczoną w rezerwacie „Segiet”, poznając osobliwości ukształtowania terenu będącego skutkiem działań człowieka na przestrzeni wieków oraz mając okazję odnaleźć i rozpoznać gatunki roślin prawnie chronionych, Młodzi ludzie mieli okazję zwiedzić labirynt skalny na terenie historycznie użytkowanym górniczo, a także wysłuchać historii powstania i zaobserwować teraźniejszy stan procesu sukcesji ekologicznej na terenie hałdy popłuczkowej.

Młodzież nagrodziła obu przewodników gromkimi brawami,

 

Pytania, na które wyczerpująco odpowiadali Panowie Leśniczowie, były okazją do uzyskania dodatkowych informacji przez uczniów, którzy  mają zainteresowania z kręgu ekologii, sozologii a także tych, którzy planują zdobytą wiedzą podzielić się w gronie rodziny i znajomych, propagując ją w szerokich kręgach.

 

Okazją do wykazania się wiedzą przedmiotową i ogólnoprzyrodniczą dot. mechanizmów współistnienia i kierunkowego przekształcania się biocenoz był mini-quiz, podczas którego niektórzy zasłużyli na wyróżnienie za posiadaną wiedzę.