Aktuelles
Konferencja na temat realizacji praktycznej nauki zawodu w szkołach leśnych
Na zaproszenie Dyrektora Zespołu Szkół w Tułowicach Pana Adama Sinickiego w dniu 18 stycznia 2019 r. w Zespole Szkół w Tułowicach delegacje Techników Leśnych w Brynku, Miliczu i Tułowicach uczestniczyły w konferencji poświęconej realizacji praktycznej nauki zawodu w tych placówkach.
Za główny cel spotkania obrano wymianę doświadczeń w zakresie kształcenia teoretycznego i praktycznego leśników przy współudziale i aktywnym wsparciu przez nadleśnictwa dydaktyczne Dyrekcji Regionalnych – katowickiej i wrocławskiej. Spotkanie, prowadzone w formule roboczej z naciskiem na dyskusję i wymianę uwag i spostrzeżeń, miało na celu wypracowanie wspólnych standardów optymalnej współpracy szkół z nadleśnictwami, w ten sposób jakość nauczania - będąca obecnie na wysokim poziomie - powinna zostać utrzymana a nawet systematycznie podnoszona, np. dzięki korzystaniu z wachlarza możliwości zajęć dodatkowych uzupełniających i wzbogacających wiedzę młodych adeptów leśnictwa.
WYZWANIE W POSTACI REFORMY PROGRAMOWEJ wymaga gruntownej analizy założeń nowej podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik leśnik, a w efekcie tych działań, syntezy wniosków: jaka szkoła - po reformie - będzie wpisywać się w ramy prawne i wymogi programowe a jednocześnie będzie stanowić atrakcyjną ofertę dla ucznia i rodziców/opiekunów, pomagających młodym ludziom dokonywać wyboru co do dalszej edukacji po ukończeniu szkoły podstawowej.
Delegacje szkół uczestniczące w spotkaniu, zostały powitane przez Gospodarza - Dyrektora Adama Sinickiego który zaznaczył, iż inicjatywa organizacji konferencji to zasługa Pana Huberta Wiśniewskiego – Zastępcy Dyrektora RDLP Katowice ds. Gospodarki Leśnej, który dostrzegł i zasygnalizował konieczność jasnego i atrakcyjnego formułowania oferty szkół leśnych, dzięki czemu pozyskamy do szkół branżowych młodzież autentycznie zainteresowaną kształceniem się do pracy w zawodzie, dając rodzicom/opiekunom jasny przekaz, czego mogą oczekiwać, jako efektu cztero-/pięcioletniego okresu pobierania nauki.
Zasób wiedzy oraz wpojony etos pracy w wymiarze merytorycznym i ideowym, a także konkretne umiejętności opanowane w szkole oraz potwierdzone stosownymi certyfikatami, które pozwolą młodym absolwentom doskonale odnaleźć się na rynku pracy i spełniać ich aspiracje zawodowe - to oczekiwania stawiane nowoczesnej szkole branżowej. Dla wielu znaczenie niebagatelne ma również renoma i tradycje szkoły – przedstawiciele szkół obecni na spotkaniu nie mieli wątpliwości co do tego, iż reprezentowane przez nich placówki takową renomę posiadają. Podkreślając rolę w współpracy z nadleśnictwami dydaktycznymi podnoszono znaczenie współpracy z tymi jednostkami PGL LP w dobrej organizacji praktycznej nauki zawodu oraz wspieraniu całokształtu procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Prezentacje przygotowane przez Gospodarzy spotkania dotyczyły:
- ukazania, jak rzeczywiście wygląda proces kształcenia – w aspekcie teoretycznym i praktycznym;
- warunków do spełnienia i perspektyw dla absolwentów;
- odpowiedniego przygotowania do wyjaśnienia rodzicom i opiekunom, jaką wiedzę i umiejętności przekazuje szkoła leśna;
- potrzeby promowania szkół z tradycjami, rzetelnie realizujących wyznaczone cele wynikające z norm prawnych i podstawy programowej kształcenia w zawodzie;
- konkurencji na rynku szkół branżowych – możliwości obiektywizacji kryteriów ocen porównawczych w zakresie oferty poszczególnych szkół;
- braku kontroli realizacji programu w stosunku do wymogów wynikających z przepisów.
W prezentacji dr inż. Jerzego Wojtowicza dokonano zestawienia i analizy porównawczej regulacji prawnej dot. kształcenia młodzieży w szkołach leśnych w latach 2012 i 2019 - najnowsze projekty, które współtworzył Autor prezentacji w ramach prac zespołu eksperckiego. Za szczególnie znaczące uznano dodanie do funkcjonujących w obrocie prawnym „efektów kształcenia” zapisu o kryteriach weryfikacji tychże efektów oraz rezygnację z obligatoryjnego szkolenia mało przydatnych w praktyce umiejętności (prawo jazdy kat. T), co postulowano od lat.
Konkludując efekty spotkania przedstawiciele szkół uznali za celowe zorganizowanie kolejnego spotkania, które pozwoli - w gronie kierownictwa palcówek oraz osób odpowiedzialnych za praktyczną naukę zawodu – wypracować wytyczne i standardy pracy w nowej rzeczywistości - po reformie programowej.