Gospodarka w nadleśnictwie

 

 

Podstawy gospodarowania w lasach określa Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. W dniu 22 kwietnia 1997 r. Rada Ministrów przyjęła dokument nazwany „Polityką Leśną Państwa", w którym zawarto między innymi określenie celów oraz priorytetów polityki państwa w stosunku do lasów.

 

Ustawa o lasach opiera gospodarkę w lasach na czterech zasadach:

 

o   trwałości utrzymania lasów – polega na obowiązku zachowania roślinności leśnej, naturalnych bagien, wprowadzeniu w ciągu 2 lat ponownie uprawy leśnej po wycięciu drzewostanu osiągającego wiek rębności, pielęgnowaniu i ochronie lasu, przebudowie drzewostanów dla osiągnięcia celów zawartych w planie urządzania lasu, racjonalnego użytkowania lasu w sposób zapewniający realizację wszystkich jego funkcji.

 

o   ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów poza dostarczaniem społeczeństwu surowca drzewnego las spełnia szereg innych funkcji, które dominują nad pozyskaniem w hierarchii ważności. Informacje o tym znajdą państwo w działach edukacja, turystyka oraz ochrona przyrody nadleśnictwo dokonuje inwentaryzacji lasów, prognozowania zmian w nich zachodzących i aktualizacji stanu zasobów leśnych czyli określenia wielkości powierzchni oraz masy tych zasobów, co pozwala na długoterminowe planowanie i optymalne wykorzystanie i ochronę zasobów leśnych.

 

o   zasady powiększania zasobów leśnych – jest realizowana poprzez zalesianie nowych gruntów czyli zwiększanie powierzchni lasów oraz poprzez zachowanie blisko połowy masy przyrostu drzew (na grubość), która powoduje stały wzrost zasobów leśnych liczonych w metrach sześciennych stojących na pniu.

 

o   zasada powszechnej ochrony lasów – realizowana jest poprzez wykonywanie zabiegów ochronnych zabezpieczających lasy przed pożarami, szkodliwymi owadami lub grzybami oraz ochronę gleb i wód leśnych. Informacje dodatkowe znajdą państwo tutaj

 

 Przeciętne roczne pozyskanie drewna w nadleśnictwie wynosi ok 50 tys. metrów sześciennych grubizny. Cenniki dot. sprzedaży detalicznej drewna znajdą państwo tutaj, sadzonek tutaj. Osoby zainteresowane zakupem drewna zapraszamy również na portal aukcyjny lasów państwowych e-drewno oraz portal leśno-drzewny.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Nie ulegajmy manipulacji

Nie ulegajmy manipulacji

W związku z pojawieniem się w ostatnim czasie w sieci strony internetowej „Las i Obywatele”, obrazującej prowadzone w kraju  wycinki powierzchni leśnych na terenie gruntów Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Brynek pragnie wyjaśnić, że materiał prezentujący zagospodarowanie powierzchni poprzez cięcia zrębowe jest przedstawiony w sposób wprowadzający odbiorcę w błąd. Materiał opisowy oraz graficzny został w sposób fachowo zmanipulowany, aby przedstawiał prowadzone w lesie zadania w sposób bardzo niefachowy, można by rzec, że wręcz w sposób rabunkowy   i bez jakiegokolwiek przemyśleń leśników. Również przedstawianie na stronie informacji o możliwości zgłaszania uwag, bądź wniosków jest mylne i nie ma nic związanego z stanem faktycznym. De facto strona nie posiada takiej możliwości praktycznej, co wprawia odbiorcę w irytację i potęguje dodatkowo negatywne nastroje względem leśników i ich pracy terenowej – a może było to celowe działanie manipulacyjne o czym mowa wyżej (?).

Przechodząc do sedna pracy leśnej w przedmiotowym temacie, tj. do zagospodarowania rębnego powierzchni na których zaniechanie planowanych prac spowodowałyby m.in. rozpad lasów czy problemy zdrowotne drzew, co skończyłoby się ich zanikiem. Efektem finalnym byłby niestety widok odwrotny do tego który mamy obecnie, brak dobrze zagospodarowanych lasów skutkowałby w przyszłości realnym zagrożeniem dla środowiska jak i społeczeństwa.  

Należy jednoznacznie zaznaczyć, a może i przybliżyć Państwu, że każde utworzenie w kraju dla nadleśnictwa Planu Urządzenia Lasu, czyli dziesięcioletniej dokumentacji zagospodarowania gruntów danej jednostki PGL Lasy Państwowe, tj. wycinki, odnowień, pielęgnacji itp. kluczowych zadań, mających wpływ na stan zdrowotny powierzchni leśnych i jej dalszej trwałości dla przyszłych pokoleń, jako dobro całego społeczeństwa, podlega bardzo szczegółowej procedurze formalnej. Utworzenie Planu Urządzenia Lasu jest złożoną procedurą. Wchodzą tutaj zarówno prace podsumowujące poprzednie zadania jak i planistyczne na kolejny okres. Zachodzi głęboka analiza materiałów opisowych oraz co najważniejsze, terenowa inwentaryzacja powierzchni leśnych, wykonywana przez niezależne pracownie – Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej – które w sposób bardzo fachowy i szczegółowy planują przyszłość lasu. Co warte uwagi, zgodnie z literą prawa, każdy z etapów tworzenia Planu Urządzenia Lasu, przed końcowym zatwierdzeniem przez właściwego Ministra Środowiska, podlega upublicznieniu oraz konsultacjom szeregu instytucjom, organizacjom, samorządom, stowarzyszeniom itp., jak i daje oczywiście możliwość zabrania głosu każdemu obywatelowi zamieszkałemu w obszarze prowadzonych na przyszłość zadań.  Tutaj prosimy i zapraszamy o zaglądanie na stronę oficjalną Lasów Państwowych, dla naszego terenu jest to strona internetowa Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, która przeciwnie do w/w „Las i Obywatele”, w sposób szczegółowy i co najważniejsze bardzo fachowy, wraz z terminarzem poszczególnych etapów, przedstawia czekającą przyszłość powierzchni leśnych, etapy prac planistycznych, z równoczesnym wskazywaniem terminów na możliwości zabierania głosu i kierowania swoich sugestii. Jest to informacja obszerna, ale bardzo treściwa, dająca właściwy pogląd.

https://www.katowice.lasy.gov.pl/etapy-sporzadzania-projektu-planu-urzadzenia-lasu#.YF26XD_diUk

Kończąc tekst Nadleśnictwo Brynek pragnie zaprezentować Państwu konfrontację przykładowego materiału mapowego strony „Las i Obywatele”, (przedstawiającym niby całkowite wycięcie powierzchni leśnej za pierwszym wejściem piły) z stanem faktycznym na gruncie, gdzie widoczne jest stopniowe jego przebudowanie, poprzez częściowe wycinanie, znacznie rozciągnięte w czasie, w końcowym efekcie tworzące urozmaicony pod względem formy rozwojowej (wieku) nowy las. Mamy nadzieję, że te kilka przykładowych porównań (dla całego lasu postępuje się identycznie, jak i istnieją niejednokrotnie przypadki, że z całej powierzchni leśnej wycinane są tylko pojedyncze drzewa, co nie ma możliwości graficznego tutaj ukazania), pozwoli utwierdzić w przekonaniu, że prowadzone przez nas, jako leśników zadania gospodarki leśnej realizowane są z należytą troską oraz fachowością i nie ma to nic wspólnego z wielkopowierzchniową likwidacją lasu.