Gospodarka w nadleśnictwie
Podstawy gospodarowania w lasach określa Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. W dniu 22 kwietnia 1997 r. Rada Ministrów przyjęła dokument nazwany „Polityką Leśną Państwa", w którym zawarto między innymi określenie celów oraz priorytetów polityki państwa w stosunku do lasów.
Ustawa o lasach opiera gospodarkę w lasach na czterech zasadach:
o trwałości utrzymania lasów – polega na obowiązku zachowania roślinności leśnej, naturalnych bagien, wprowadzeniu w ciągu 2 lat ponownie uprawy leśnej po wycięciu drzewostanu osiągającego wiek rębności, pielęgnowaniu i ochronie lasu, przebudowie drzewostanów dla osiągnięcia celów zawartych w planie urządzania lasu, racjonalnego użytkowania lasu w sposób zapewniający realizację wszystkich jego funkcji.
o ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów poza dostarczaniem społeczeństwu surowca drzewnego las spełnia szereg innych funkcji, które dominują nad pozyskaniem w hierarchii ważności. Informacje o tym znajdą państwo w działach edukacja, turystyka oraz ochrona przyrody nadleśnictwo dokonuje inwentaryzacji lasów, prognozowania zmian w nich zachodzących i aktualizacji stanu zasobów leśnych czyli określenia wielkości powierzchni oraz masy tych zasobów, co pozwala na długoterminowe planowanie i optymalne wykorzystanie i ochronę zasobów leśnych.
o zasady powiększania zasobów leśnych – jest realizowana poprzez zalesianie nowych gruntów czyli zwiększanie powierzchni lasów oraz poprzez zachowanie blisko połowy masy przyrostu drzew (na grubość), która powoduje stały wzrost zasobów leśnych liczonych w metrach sześciennych stojących na pniu.
o zasada powszechnej ochrony lasów – realizowana jest poprzez wykonywanie zabiegów ochronnych zabezpieczających lasy przed pożarami, szkodliwymi owadami lub grzybami oraz ochronę gleb i wód leśnych. Informacje dodatkowe znajdą państwo tutaj
Przeciętne roczne pozyskanie drewna w nadleśnictwie wynosi ok 50 tys. metrów sześciennych grubizny. Cenniki dot. sprzedaży detalicznej drewna znajdą państwo tutaj, sadzonek tutaj. Osoby zainteresowane zakupem drewna zapraszamy również na portal aukcyjny lasów państwowych e-drewno oraz portal leśno-drzewny.
Najnowsze aktualności
Zajęcia edukacyjne z wyjątkowymi gośćmi
Zajęcia edukacyjne z wyjątkowymi gośćmi
W dniu 13.06.2018 r. w Nadleśnictwie Brynek, odbyły się zajęcia edukacyjne z dziećmi ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ziemięcicach, w których wzięło udział czterech młodych podopiecznych ośrodka. Zajęcia odbyły się na bazie podstawowego scenariusza zajęć, skupiającego się na tematyce zwierząt występujących w lesie, z wszelkimi możliwymi modyfikacjami wprowadzanymi na bieżąco podczas zajęć, celem optymalizacji przekazu z dostosowaniem do obserwowanych potrzeb grupy. Uwzględniano sugestie opiekunek grupy, które perfekcyjnie odczytywały reakcje wychowanków na poszczególne bodźce.
W części prowadzonej w Izbie Edukacyjnej Nadleśnictwa Brynek, w głównej mierze skupiono się na prezentacji eksponatów oraz na dostarczeniu wrażeń sensorycznych takich jak: dotyk futra, pierza czy rogowych części ciał zwierząt z ekspozycji.
Następnie odbył się spacer po Leśnej Ścieżce Poznawczej, podczas którego w indywidualnie dostosowanych momentach przedstawiano tematykę, którą dzieci były zainteresowane. Dużą radość dzieciom przyniosła możliwość odwiedzenia Domku Baby Jagi - uśmiechy nie znikały z ich twarzy…
Zaciekawienie u podopiecznych wywołała obecność swoistej "rury" w lesie, którą okazała się wywrócona wraz z systemem korzeniowym sosna. Podobnym zainteresowaniem cieszyła się tematyka "turzyc i kleszczy" a także malutkich "choinek" i konieczności ich pielęgnowania. W drodze powrotnej dzieci miały możliwość obejrzenia stojącej w lesie ambony myśliwskiej, przy której musiały wewnętrznie pokonać chęć wejścia na górę – ze względów podyktowanych zasadami bezpieczeństwa. Scenariusz zajęć modyfikowano dostosowując go do wrażliwości i możliwości percepcji wychowanków, aby czas spędzony na poznawaniu lasu był owocny wieloaspektowo - nie tylko w elementy poznawcze, ale także w pozytywne emocje dzieci.
Po powrocie do Izby Edukacyjnej, przeprowadzono zajęcia praktyczne z użyciem piasku kinetycznego, po których rozdano dzieciom upominki nawiązujące do tematyki przyrodniczej, leśnej i krajoznawczej. Zarówno obfitujące w różnorodne doznania poznawcze zajęcia, jak i otrzymane przez podopiecznych upominki, pobudzą zapewne dziecięcą ciekawość świata i skłonią ich do dalszego poznawania świata przyrody.